Zichtbaar zijn. Als ondernemer is dat een must. Want het gaat erom: wie kent jou? Maar waarom is het dan toch zo moeilijk om over die drempel heen te stappen? Om echt compleet in de spotlights te gaan staan? Waarom blijf ik me toch nog verstoppen terwijl ik weet dat het niet goed is voor mijn bedrijf?

 

Zichtbaar zijn – welke verhalen vertel jij aan jezelf?

Dit artikel is een uitnodiging aan jou om je bewust te worden van al je verhalen die je aan jezelf vertelt en alle oordelen en alle blokkades die je hebt ten opzichte van zichtbaar zijn.

Om je op gang te helpen vind je hieronder een aantal verhalen of overtuigingen die ik mezelf vertel, verteld heb of van anderen heb gehoord.

  1. Ik ben (nog) niet goed genoeg om daar op dat podium te gaan staan. Ik moet nog meer oefenen, meer leren, eerst betere producten ontwikkelen, de verkoop-funnel en de marketing helemaal op orde hebben.
  2. Wie zit er nou op mij te wachten?
  3. Ik wil helemaal niet in de belangstelling staan. Dat is voor mensen met een grote ego.
  4. Het gaat niet om mij. Dus waarom zou ik dan zichtbaar moeten zijn?
  5. Ik word gek van al die mensen die zich op Facebook op de borst kloppen.
  6. Als ik straks … af heb, kan ik altijd nog beginnen.
  7. Facebook (of vul een ander sociaal medium in) is niets voor mij.
  8. Ik wil niet dat iedereen alles van mij te weten komt. Dat gaat hen niets aan.
  9. Er zijn al zo veel andere coaches, trainers, healers,… ik maak toch geen kans.

Vul de lijst maar aan met al die gedachtes die regelmatig bij jou langskomen….

 

Klopt dit wel?

zichtbaar zijn bord met opschrift askJe kunt je bij elk verhaal afvragen: klopt dit wel? Of: gaat het hier wel écht over?

Klopt het bijvoorbeeld dat je eerst nog veel meer moet leren of dit of dat af moet hebben? Of is dat alleen een gedachte die je helpt om niet in actie te hoeven komen? Nu nog even niet. – En straks waarschijnlijk ook niet, want wanneer weet je eigenlijk wél genoeg, wanneer ben je eigenlijk wél ver genoeg met alles?

Klopt het dat er niemand op jou zit te wachten? Ik weet wel zeker van niet. Jij hebt zoveel in je… en daar zitten mensen op te wachten!

En gaat het er wel om dat het niet om jou gaat? Nee. Daar gaat het echt niet om. Jij moet zichtbaar zijn omdat jij iets te bieden hebt waar je anderen mee verder kunt helpen.

Klopt het dat je op Facebook alles van jou moet laten zien? Nee, natuurlijk niet. Jij bepaalt nog steeds wat je laat zien. Je hoeft echt niet je hele privéleven te delen. Foto’s van je kinderen. (Geen haar op mijn hoofd of op het hoofd van mijn kinderen die daaraan denkt.) Maar wat wil je wél laten zien wat interessant zou kunnen zijn voor je (potentiële) klanten?

Gaat het erom dat je gek wordt van wat anderen op Facebook doen? Mwah, eigenlijk niet, als je eerlijk bent. Waar gaat het wel om? Dat jij mensen met jouw diensten verder kunt helpen en dat zij jou kunnen vinden!

Ja, zo kan je dus elk verhaal toetsen…

 

Maar waarom gaan we er mee door?

Tsja, waarom?! Het is niet logisch. Of wel? Kennelijk is er toch een hele goede reden waarom we ons ondanks alles deze verhalen blijven vertellen. Er valt iets te winnen. Anders zouden we het niet blijven doen. Onszelf blokkeren. Als die reden er niet was, zouden we er meteen mee stoppen…

Weet je wat die reden is?

Waarschijnlijk wel.

Je hoeft niet in actie te komen!

 

Selffulfilling prophecy

Het mooie is trouwens dat al deze verhalen een duidelijke potentie hebben om waar te zijn. Want als jij erin blijft geloven dan zijn zij jouw waarheid en dan zijn zij ook wat jij in de wereld laat zien.

Wat nog mooier is: je kunt ook voor een ander verhaal kiezen! En daarmee een compleet andere werkelijkheid voor jezelf creëren.

Creëer een nieuwe werkelijkheid

Om een compleet andere werkelijkheid voor jezelf te creëren moet je dus een ander verhaal aan jezelf vertellen. Een verhaal dat je aanzet tot actie. In plaats van een verhaal dat je afremt en blokkeert. Weet je al wat voor verhaal dat voor jou kan zijn? In een volgend artikel ga ik hier dieper op in. Want stel je nou eens voor dat je in de schoenen stapt van een scenarioschrijver en je eigen script schrijft?!

Maar nu ben ik eerst benieuwd, welke verhalen jij herkent of welk ander verhaal jij je vertelt dat ervoor zorgt dat je niet zichtbaar wordt. Deel het hieronder in het commentaarveld. Ga het gesprek aan, kom in actie!

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.