Wij of ik, wat schrijf ik het beste op mijn over mij-pagina? Deze pagina zal altijd één van de lastigste pagina’s van je website blijven. In mijn artikel onweerstaanbare over mij-pagina heb ik je hiervoor daarom al tien tips gegeven. En, zoals op elke pagina van je website moet je ook hier 1001 keuzes maken. Eén van die keuzes gaat over de vraag of je over ´wij´ of over ´ik´ schrijft.

Wij of ik? Wanneer kies je voor wij?

wij of ikWerk je bij een grote organisatie? Dan ligt schrijven over ‘wij’ natuurlijk voor de hand. Immers, je doet het werk niet alleen, maar met een team. De over mij-pagina zal dan ook ‘over ons’ heten of ‘ons team’. Belangrijk is in dit geval wel dat je consequent bent. Laatst hielp ik een ondernemer die ‘wij’ en ‘ik’ naast elkaar gebruikte: eerst een stukje over zichzelf en de volgende alinea begon met ‘wij’. Dat is verwarrend voor mij als lezer.

Wat je in dit geval kunt doen is een stukje over elk lid van het team schrijven. Ik vind het leuk als deze stukjes vanuit het ‘ik’ zijn geschreven. Zo leer ik verschillende mensen uit je team al persoonlijk kennen. Dit doet recht aan hoe belangrijk wij in deze tijd het individu met zijn of haar eigen visie en drijfveren vinden. En omdat ik jouw teamleden al een beetje beter leer kennen is de eerste stap gezet naar een relatie met jouw bedrijf.

Er zijn natuurlijk ook bedrijven en organisaties die het wat afstandelijker en formeler houden en vanuit ‘hij’ en ‘zij’ gaan schrijven. Het is een kwestie van smaak en waarschijnlijk ook van de heersende cultuur binnen jouw branche. Dus kijk daar goed naar. Dit heeft weer te maken met de toon van je website waar ik laatst over schreef.

Een andere aanpak voor het beschrijven van een team is dat je consequent over ‘wij’ schrijft. Daarmee benadruk je dat jullie als team een eenheid vormen. De unieke personen zijn dan in je presentatie minder belangrijk dan het team als geheel.

Maar hoe zit dat met éénpitters?

Als éénpitter zou ik persoonlijk nooit voor ‘wij’ kiezen.

Er zijn mensen die dat wél doen, waarschijnlijk omdat zij

  • groter willen lijken
  • professioneler willen lijken
  • of misschien omdat ze de ambitie hebben om uit te groeien naar een groot bedrijf.

Natuurlijk zijn dit legitieme beweegredenen. Alleen, ik ga er altijd van uit dat eerlijkheid je het verst brengt. Dus, werk je alleen? Heb het dan over ‘ik’. En tegen de tijd dat je bedrijf is gegroeid, kan je je pagina altijd weer aanpassen, toch?!

Heb je nog meer vragen over je over mij-pagina of over een andere pagina op je website? Laat het me hieronder weten. En als je graag feedback op je website wilt of  met mij wilt sparren over je verhaal of teksten, neem contact met me op. Ik help je graag verder.

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.