Selecteer een pagina

Het gaat er niet om wat je weet en ook niet om wie je kent. Het enige waar het om gaat is: Wie kent jou?

Deze zin kwam laatst langs en triggerde mij.

Het gaat dus niet om kennis.

En het gaat ook niet om je netwerk, om wie jij kent.

Succes kan je pas hebben als mensen jou kennen en jou weten te vinden. Als ik er nu naar kijk klinkt het eigenlijk best logisch en toch heb ik dat nooit eerder goed beseft. Er nooit goed bij stil gestaan. Jij wel?

Wie kent jou?

Weet jij precies bij wie je moet zijn als je een logo nodig hebt? Een website? Teksten? Als je vooruit wilt komen met je onderneming? Mooi. Dat betekent dat de mensen die jij op het netvlies hebt het goed doen. En andersom? Weten zij jou ook te vinden? Kennen ze jou? Weten ze precies wat jij voor hen kunt betekenen?

Hoe zorg je ervoor dat veel mensen jou kennen?

Als veel mensen jou kennen, dan zingt je naam rond. Dan komt je naam meteen boven drijven: “Oh, je zoekt iemand die je kan helpen om je eigen waarde helder te krijgen en daarmee goed zichtbaar te worden? Iemand die ook nog eens goed is met teksten? Dan moet je bij Julia zijn.” Dat idee.

Vandaag deel ik 2 manieren met je die je helpen om dat voor elkaar te krijgen.

Zichtbaar en aanwezig

wie kent jouDe eerste manier is om goed zichtbaar en aanwezig te zijn. Mensen weten pas van je bestaan af als jij jezelf laat zien. Of als jij van je laat horen. Als je er bent als ik denk ‘aan wie kan ik dit klusje uitbesteden?’ of ‘wie kan me daarmee helpen?’. Het gaat erom dat je in de buurt bent precies op het moment dat ik je zoek. “Zum Greifen nah”, zeggen we in het Duits. Dat net op het moment dat ik denk ‘ik heb iemand nodig die me kan helpen met vormgeving’, je foto of je naam opduikt.

Het kan zijn dat ik je al eerder langs heb zien komen en dat je beeld weer opplopt op mijn innerlijk netvlies. En het kan zijn dat je net op dat moment daadwerkelijk langskomt. Op Facebook, in de vorm van een uitnodiging voor een offline event, hoe dan ook.

Zichtbaar en aanwezig zijn kan dus online en offline.

Online word je zichtbaar en aanwezig door bijvoorbeeld te bloggen, te vloggen, en van alles op Facebook en andere sociale media te plaatsen. Liefst daar waar je klanten online rondhangen.

Offline doe je dat door actief te worden op plekken waar je klanten fysiek rondlopen. Bijvoorbeeld door

  • lezingen te geven
  • (gratis) trainingen te geven
  • een gratis product aan te bieden (laten proeven, uitproberen)
  • mee te doen aan netwerkborrels
  • elke gelegenheid (bijvoorbeeld ook trainingen van anderen) aan te grijpen om te vertellen wat je doet.
  • een winkel te openen
  • flyers neer te leggen op plekken waar je klanten komen

Mijn tip

Maak eerst een lijstje van plekken waar je klanten komen. Informeer dan naar mogelijkheden om je daar te laten zien. Of brainstorm met anderen hoe je je daar kunt laten zien.

Ambassadeurs

wie kent jouDe tweede manier is om ambassadeurs in te schakelen. Ambassadeurs zijn mensen die je aanbevelen en naar je doorverwijzen. Dit kunnen tevreden klanten van je zijn. Of goede vrienden die het je gunnen om gezien te worden. Maar ook mensen die je nog niet zo goed kent maar wie je een vriendendienst hebt bewezen. Bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst waar je er puur op gericht was om je tegenover verder te helpen. Zonder er zelf beter van te worden.

In het mooiste geval staan je ambassadeurs vanzelf op. Super! Ik word daar altijd super blij en dankbaar van.

wie kent jou

Samen kan je hoger springen!

Maar soms kan het nodig zijn om je ambassadeurs een beetje te helpen: dat je hen actief vraagt om jou te helpen.

5 tips hiervoor zijn:

  1. Spreek met een aantal bevriende ondernemers af om te reageren op elkaars blogartikelen.
  2. Vraag aan een aantal vrienden om je posts op sociale media te liken en te delen.
  3. Heb je tevreden klanten? Vraag hen om aanbevelingen op LinkedIn, Facebook of je website.
  4. Vraag aan tevreden klanten om je visitekaartje te geven aan mensen in hun netwerk.
  5. Ga een samenwerking aan met een collega die jouw dienst nog sterker maakt en help elkaar met de promotie van jullie gezamenlijk evenement. Zo werk ik bijvoorbeeld op dit moment samen met de Bibliotheek WijchenDe Zoete Geest, Kunsthuis De Nieuwe Blik en Link-Ing.

Nu je dit gelezen hebt, ga bij jezelf na: waar liggen kansen voor jou? Wat kan je nog meer doen om ervoor te zorgen dat veel mensen jou kennen? Waarop ga jij inzetten zodat je als je de vraag krijgt ‘wie kent jou?’ blij glimlacht en zegt: ‘nou, een heleboel!’?

Deel het hieronder in het commentaarveld.

 

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.