Selecteer een pagina

“Als jij niet je eigen brand bepaalt, doet iemand anders het voor je.” Deze zin, uitgesproken door Marcel Molenaar tijdens een presentatie over LinkedIn op de Dag van de ZZPer in Amersfoort, triggerde me. Mijn gevoel zegt: dit klopt inderdaad. Reden voor mij om dit artikel “Waarom je een personal brand nodig hebt” te schrijven.

Waarom je een personal brand nodig hebt

Laten we even bij het begin beginnen zodat we het over hetzelfde hebben.

Wat is een personal brand?

waarom je een personal brand nodig hebtJe eigen merk, dat is een personal brand. Maar wat houdt dat in? Hoe ziet dat voor jou eruit? Grote merken kennen we allemaal: de IKEA’s, Coca-Cola’s, Hema, etc.  Er hoort in ieder geval een naam bij, producten of diensten, een logo, maar ook een gevoel. Het gevoel van: gezellig, gek, actief… En als consument heb je dan de keuze. Spreekt het merk je aan en wil je je eraan verbinden? Dat geldt dus ook voor jouw onderneming. Mensen hebben er een gevoel bij. Ongeacht of jij er op stuurt of niet. En op grond van hun gevoel maken zij de keuze: wil ik me hieraan verbinden?

Toch handig om even naar een definitie te kijken. Op de site Carrièretijger staat bijvoorbeeld:

Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.

 

Wie je bent en waar je voor staat

Laten zien wie je bent en waar je voor staat, dat lijkt me de kern van de zaak. Zodat mensen jou weten te vinden. En dat doe je door een duidelijk verhaal te vertellen. Als je helder hebt wat jouw verhaal is vertel je het onder meer met

  • de teksten op je website
  • en in het bijzonder met je Over mij-pagina
  • je artikelen op je blog
  • foto’s die je op je website, blog, en sociale media zet
  • video’s
  • verhalen die je deelt op je Facebookpagina, LinkedIn en andere sociale media
  • acties die je laat zien
  • je logo

Alles wat voor anderen zichtbaar is, bepaalt het beeld wat anderen van je hebben.

Zelf je personal brand bepalen

Waarom je een personal brand nodig hebtNu kom ik terug op het citaat aan het begin van dit artikel. Als je niet zelf je eigen merk bepaalt dan vullen anderen voor jou in wat je merk is. In feite kunnen er 2 dingen gebeuren als je onderneemt:

Je kunt bewust bouwen aan je personal brand of je kunt het laten gebeuren. Waarvoor kies jij?

Ik wil je uitdagen om er bewust bij stil te staan. Om even het vergrootglas te leggen op jezelf. Vragen die je kunt onderzoeken zijn:

  1. Wat vind ik belangrijk? Waarom doe ik wat ik doe?
  2. Hoe komt dat tot uiting in wat ik doe?
  3. Hoe wil ik dat mensen mijn bedrijf zien?
  4. Welk gevoel wil ik overbrengen met wat ik doe? Hoe wil ik dat mensen zich voelen als ze met mij in contact komen?
  5. Hoe laat ik mezelf zien?
  6. Welk verhaal vertel ik op mijn website en in gesprekken?
  7. Klopt wat ik laat zien en wat ik vertel met wie ik ben? Zend ik altijd dezelfde boodschap uit?
  8. Wat kan ik doen om meer invloed uit te oefenen op hoe mensen mijn brand ervaren?

 

Blijf dichtbij jezelf

Volgens mij gaat branding er trouwens niet om dat je je anders voordoet dan je bent. Je hoeft jezelf niet ineens als een tijger te presenteren terwijl je een elf bent. Blijf zo dicht mogelijk bij wie je bent. Dan ben je het sterkst en dan kost het je het minst energie. Zo kun je je waardevolle energie voor 100% blijven inzetten voor je klanten. Jij bent goed zoals je bent. En mensen werken graag met je samen omdat je bent wie je bent. Alleen hebben ze je misschien nog niet gevonden…

 

Gratis gesprek?

Wil jij een keer sparren over welk verhaal je wilt vertellen? Of over hoe je je personal brand nog beter kunt bepalen en uitdragen? Dat kan. Ik denk graag met je mee. Hoe werkt het? Ga naar mijn contactpagina en stuur me een mailtje of bel me voor een afspraak voor een gratis en vrijblijvend gesprek.

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.