De toon van je website is belangrijk. Je zet daarmee een sfeer neer. Je kunt het vergelijken met de sfeer van een restaurant. Is je website een sterrenrestaurant of eerder een snackbar? Allebei hebben duidelijk bestaansrecht. Maar je moet echt kiezen. Want met een sterrenrestaurant trek je andere klanten aan dan met een snackbar. Anders gezegd: met de toon die je kiest bepaal je of je lezer zich voelt aangesproken of juist niet. Welke toon dat is verschilt van branche tot branche en van merk tot merk.

Toon – wat bedoel je?

Met de toon van je website bedoel ik hoe jij je lezer aanspreekt. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn bijvoorbeeld:

  • Wil ik persoonlijke en informele teksten of eerder formele: spreek ik mijn lezer aan met ‘je’ of met ‘u’?
  • Is mijn tekst meer beschrijvend en afstandelijk of spreek ik mijn lezer direct aan?
  • Professioneel of casual: wil ik met mijn teksten bijvoorbeeld uitstralen dat mijn bureau vooral professioneel is? – Dan hoort daar een eerder formele toon bij.
  • Veronderstel ik dat mijn lezers eerder jong of oud zijn en welke manier van aanspreken past daarbij?
  • Richt ik me op een academisch publiek? Een publiek van vakgenoten of van leken? – Dat heeft consequenties op hoeveel jargon je mag of moet gebruiken.
  • Wil ik me presenteren als een autoriteit of kies ik ervoor om me op gelijke hoogte met mijn lezer te positioneren?

 

Je toon is onderdeel van je merk

toon is onderdeel van je merkAls je de teksten van twee merken mineraalwater naast elkaar zet, zul je al snel verschillen opmerken.

Van de website van Spa:

Mineraalwater wordt gewonnen in Spa. Spa is een van de grootste beschermde natuurgebieden van Europa. Wij beschermen dit gebied met heel veel zorg. Want alleen door ons gebied puur te houden, krijgen we ons uiterst zuivere mineraalwater. Dankzij de unieke ligging valt er hier gemiddeld 1,5 x zoveel regen als in de rest van België. Zo blijven de grondlagen zich voortdurend vullen en kun jij blijven genieten van ons natuurlijke mineraalwater.

Spa spreekt mij als verbruiker direct aan. De makers van Spa zijn persoonlijk bij hun product betrokken. De toon speelt in op het gevoel door woorden als zuiver, puur en zorg te gebruiken. Sourcy daarentegen gebruikt een wat afstandelijker en abstractere toon. Als lezer spreekt Sourcy mij niet direct aan, alleen als onderdeel van een collectief (Nederlandse karakter):

Van de website van Sourcy:

In Bunnik, aan de voet van de Utrechtse Heuvelrug, sijpelde fris regenwater eeuwenlang de bodem in. Door talloze aardlagen werd ons water gefilterd, gezuiverd en verrijkt met mineralen. Vol van karakter, allemaal door de (Nederlandse) natuur. Onder de grond tussen ondoordringbare kleilagen kwam het sijpelende regenwater tot rust. Sourcy mineraalwater wordt nu gewonnen vanuit onze bron in Bunnik op 130 meter onder het aardoppervlak. De geschiedenis van deze bron gaat zo’n 1250 jaar terug. Vol Nederlands Karakter met liefde voor ons water. Want water heeft het Nederlandse karakter gevormd en het Nederlandse karakter heeft Sourcy gevormd.

 

Jij kent de toon het beste

toon trasnportsectorJij bent degene die het beste weet welke toon in jouw branche past. Als je mij als tekstschrijver te weinig informatie geeft over de toon in je branche zullen mijn teksten nooit aan jouw verwachting voldoen. Dat heb ik laatst nog ondervonden. Voor een website van een logistiek ondernemer sloeg ik de plank totaal mis omdat ik de branche en daarmee ook de toon niet voldoende kende. Ik heb ervan geleerd dat ik als ik gevraagd word om teksten voor een branche te schrijven die ik niet ken, eerst nog beter moet doorvragen. Hoe praten jullie? Kan je me teksten laten zien die precies de toon weergeven die je prettig vindt? Als je me voldoende materiaal geeft kan ik er snel een gevoel voor krijgen.

 

Wees consequent met de toon

Ongeacht welke toon je kiest, wees in ieder geval consequent. Toen ik laatst iemand feedback op haar website gaf schreef ik hierover:

“Je toon is niet consequent. Dit is een belangrijk punt waar je volgens mij een keuze moet maken. Soms ben je persoonlijk (bv op de pagina voor mantelzorgers waar je soms in de ik-vorm schrijft), vaak ben je afstandelijk (bv op je Over mij pagina waar je over jou in de 3e persoon schrijft). Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar persoonlijk. Of heb jij een goed argument voor de meer afstandelijke toon? Een argument voor afstandelijk zou kunnen zijn dat jij niet de enige docent bent. Maar dan zou je er ook voor kunnen kiezen om als ‘wij van …’ te schrijven. Een ander argument voor afstandelijk zou kunnen zijn dat mensen in jouw sector nou eenmaal zo communiceren.”

Heb jij al een keuze gemaakt voor de toon op jouw website? Uiteindelijk blijft de toon die je voor je website kiest een kwestie van smaak. Wat spreekt jouw ideale klant het meeste aan, denk je? Laat je het me hieronder weten?

En als je twijfelt of een keer wilt sparren, neem contact met me op.

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.