Tips voor het schrijven van webteksten

Als mensen horen dat ik vrouwelijke ondernemers leer om goede webteksten te schrijven, vragen zij me vaak: waar moet ik dan op letten bij het schrijven van webteksten? In dit artikel deel ik drie belangrijke tips met je.

Tip 1: Alles moet om mij draaien!

schrijven van webtekstenMisschien denk je dat je bedrijf en je producten en je diensten de belangrijkste ingrediënten zijn voor het schrijven van webteksten. Maar niets is minder waar. Ik als je (potentiële) klant heb een groot ego. Ik wil dat de wereld om mij draait. En even voor de duidelijkheid: Zo steek niet alleen ik, maar zo steken wij allemaal in elkaar. Mijn eerste en belangrijkste tip is daarom: geef om mij! Houd bij alles wat je schrijft en doet op je website mij in je gedachten. Vraag je continu af: wat heb ik als je (potentiële) klant eraan? Begrijp ik wat hier staat? Is dit belangrijk voor mij? Helpt mij dat verder?

Tip 2: Schrijf makkelijk!

Soms heb je het zelf niet door maar zijn je zinnen zo ingewikkeld dat het voor iemand die niet dagelijks met jouw bedrijf bezig is, hoewel dat voor jou makkelijk zou zijn want dan zou hij je makkelijker begrijpen, makkelijk de draad kwijt raakt, te meer hij niet precies weet wat je precies beoogt met wat je schrijft en eigenlijk ook maar weinig tijd heeft en nog minder zin om ingewikkeld jargon te lezen en te begrijpen. Snap je?

Het helpt mij als bezoeker van je website enorm als je bij het schrijven van webteksten makkelijke woorden gebruikt, overbodige woorden weglaat en korte zinnen maakt. Daarnaast helpt het mij als je je zinnen zo actief en positief mogelijk maakt. Dus: gebruik nooit dubbele ontkenningen en schrijf liever ‘ik vind’ dan ‘wat gezegd moet worden’.

Tip 3: Spreek mij aan!

schrijven van webtekstenMijn derde tip voor het schrijven van webteksten is: spreek mij aan en schrijf zoals je zou praten. Je website is als een winkelpand of kantoor waar ik binnen kan lopen om te kijken of jouw aanbod mij aanspreekt. En wat doe je als ik je winkel of je kantoor binnenloop? Je spreekt mij aan, juist. Ook met je website spreek je me aan. Je wilt bereiken dat het voor mij voelt alsof ik met je in gesprek ben. En dat is best moeilijk. Omdat wij elektronisch communiceren gaat er namelijk heel veel verloren. Ik zie je gezicht niet, hoor je stem niet en ga zo maar door. Jij zit voor een scherm en ik zit voor een ander scherm. Dus je moet extra je best doen om de illusie te creëren dat we toch met elkaar in gesprek zijn.

Met deze drie tips voor het schrijven van webteksten in je achterhoofd kan je ervoor zorgen dat ik me welkom voel op je website. En geloof me, dat is veel effectiever dan het woord ‘welkom’ op te schrijven. Zorg ervoor dat ik als het ware de appeltaart ruik die je net in de oven hebt geschoven, dat het voelt alsof je al op me gewacht hebt en dat je me bij de hand wilt nemen om me te helpen. Geef me het gevoel dat ik daar ben waar ik wil zijn, gewoon omdat je me begrijpt en er voor me bent.

Feedback op je website?

Vind je het moeilijk om je website door de ogen van je klant te bekijken? Dat is ook best lastig. Soms staar je je blind en zit je te diep in de stof om nog van een afstand te kunnen kijken. Weet dat je altijd bij me kan aankloppen. Ik bekijk je website en geef je oprechte en opbouwende feedback. Lees hier meer over mijn dienst feedback op je website.