Selecteer een pagina

“Een stappenplan voor pakkende webteksten, daar zou ik iets aan hebben!” Dat was één van de uitkomsten van mijn mini-enquête waarin ik ondernemende vrouwen heb gevraagd waarmee ik hen écht kon helpen.

En dat vind ik een heel goed idee. Ik werk zelf ook graag met stappenplannen. Zo’n plan helpt me om systematisch naar een doel toe te werken.

Mijn eerste stappenplan voor jou is er daarom één die je kan gebruiken om teksten voor je website of voor je blog te schrijven.

stappenplan

Stappenplan:

1. Bepaal het thema van de tekst

In mijn voorbeeld is dat duidelijk: een stappenplan voor pakkende webteksten. Het is trouwens handig als je nu ook al even nadenkt welke zoekwoorden passen bij dit thema. Hier kom ik bij punt 11 op terug.

2. Bepaal het doel van de tekst

Mijn doel is om jou goed te informeren over welke stappen je kunt doorlopen om een goede webtekst te schrijven. Daarnaast wil ik je aanzetten tot actie. Ik wil graag dat je met me deelt of dit stappenplan nuttig was en welke vragen er verder bij jou leven.

3. Sta stil bij de vraag “Voor wie schrijf ik?”

Ik schrijf voor vrouwelijke ondernemers met een missie. Het zijn onderneemsters zoals jij en ik. Zij willen iets betekenen voor de ander en misschien wel voor de hele wereld. En ze vinden schrijven om verschillende redenen moeilijk. Of willen gewoon verbetertips om het nog beter te leren. Hebben de vrouwen waarvoor ik schrijf al een website? Sommigen wel, anderen nog niet. Sommigen willen hun teksten dus verbeteren en anderen starten net en willen het meteen goed doen.

4. Begin met een brainstorm: welke woorden komen er bij je op als je over het thema nadenkt?

Schrijf alles op wat in je opkomt zonder kritisch na te denken of het past of niet. Schrappen kan je altijd nog. brainstorm stappenplan

De woorden die ik heb opgeschreven zijn: pakkende kop, 5 fases van schrijven, thema, CTA, doel tekst, SEO, doelgroep, foto. Deze woorden geven mij houvast bij de volgende stap.

5. Maak een ruwe schets

Bij deze stap mag je gewoon lekker kliederen. Niemand leest dit. Dus voel je vrij om gewoon op te schrijven wat er in je opkomt. Ik bespaar je bewust mijn eerste ruwe schets voor dit artikel. 😉

6. Schaaf en schrap

Nu mag je je innerlijke criticus aan het woord laten. Belangrijke vragen in dit stadium zijn: Loopt de tekst lekker? Is de tekst makkelijk genoeg? Heb je jargon of moeilijke woorden gebruikt? Spreek je je lezer genoeg aan? Houd je je lezer actief? Heb je alle onderwerpen behandeld? Moet je iets schrappen of kan je de tekst beter splitsen in twee of meer artikelen?

7. Zoek een beeld dat je tekst versterkt

Het cliché wil dat een beeld zo veel zegt als duizend woorden. En het klopt. Foto’s helpen om blogartikelen te lezen. Én: je tekst blijft het belangrijkst. Want als je een foto weglaat blijft de waarde van je tekst overeind. Andersom geldt dat niet. Er zijn maar weinig foto’s die een heel verhaal kunnen vertellen. Ik gebruik bijvoorbeeld een foto dat past bij mijn thema stappenplan. Maar stel je nou eens voor dat ik alleen de foto had geplaatst?

8. Pas de lay-out van je artikel aan

Ja echt, nu pas! Vaak verspil je je waardevolle tijd als je er al eerder mee begint. Want wie weet, welke versie je uiteindelijk gaat gebruiken? Denk bij de lay-out vooral aan het feit dat je tekst online, dus op een scherm gelezen wordt. Dat betekent: breng een duidelijke structuur aan. Help je lezer met alinea’s en witregels.

9. Bedenk een pakkende kop

Een pakkende kop voldoet aan minimaal drie eisen: de kop vertelt je lezer waar het verhaal over gaat, de kop maakt je lezer nieuwsgierig en nodigt uit om verder te lezen, en het zoekwoord komt erin voor (liefst aan het begin).

10. Plaats een call-to-action

Nodig je lezer uit om in actie te komen. Voorbeelden voor acties zijn: reageren op je artikel, zelf een artikel schrijven met dit stappenplan, en het artikel delen met anderen die er ook baat bij kunnen hebben.

11. Maak je tekst SEO-proof

Als je wilt dat google je webtekst makkelijk vindt, is het goed om op het eind ook aandacht voor SEO te hebben. (SEO betekent search engine optimalisation, dus je optimaliseert je tekst voor zoekmachines.) Dit punt staat op het eind en daar hoort het ook te staan. Een tekst is vooral voor je lezer bestemd en niet voor zoekmachines. De leesbaarheid moet dus altijd voorop staan.

Het makkelijkst is het om als je wordpress site hebt de plugin Yoast voor SEO te gebruiken. Deze helpt je bijvoorbeeld door te kijken of je zoekwoord te vaak of te weinig voorkomt.

12. Publiceer je webtekst!

Klaar!

In 12 stappen kan je dus een pakkende webtekst schrijven en publiceren. Ik hoop dat dit artikel nuttig voor je is. Maar misschien roept het ook vragen bij je op.

Deel in het commentaarveld hieronder wat een eyeopener voor je was of welke vragen mijn stappenplan bij je oproept. (Ja, je ziet het goed, dit is mijn call-to-action!) Jouw vragen helpen mij om jou en andere vrouwelijke ondernemers goed te helpen!

Heb een mooie dag en succes met schrijven!

 

 

 

 

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.