Selecteer een pagina

“Ik kan geen verhalen schrijven. Daarom schrijf ik niet. Ik kan alleen kort en krachtig mijn punt maken.” Dat was wat één van jullie antwoordde op mijn vraag waarom je wél of niet schrijft. Afgelopen week bepleitte ik in Ik kan geen verhalen schrijven (1) om de verantwoordelijkheid voor je verhaal te delen met je lezer. Vandaag het tweede deel, dit keer over short copy en long copy.

Ik kan geen verhalen schrijven (2): short copy en long copy

Heb je het gevoel dat je geen verhalen kunt schrijven? Lees dan vooral verder. In dit artikel ga ik een lans breken voor kort en krachtig tenzij.

short copy en long copy

Hoeveel bochten heb jij nodig om je punt te maken?

Ik houd van korte en krachtige taal. Duidelijk moet het zijn. In mijn visie gebruik je korte teksten waar dat kan en lange teksten waar dat nodig is. Want toegegeven: soms zijn lange teksten toch beter. Lees hieronder wanneer.

Nog even ter herinnering. Copywriting gaat over mensen verleiden om iets te kopen. Dat doe je bijvoorbeeld op je website of op een landingspagina. Verleiden om te kopen is dus je doel dat je bij veel wat je schrijft op je website voor ogen moet houden. Wat verkoop jij? Bied jij massages aan? Verkoop jij lekkere hapjes? Of geef jij trainingen of coaching? Welk product of welke dienst je ook aanbiedt, je hebt teksten nodig om je toekomstige klanten te overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn.

Maar hoe doe je dat? Schrijf je ellenlange verhalen op je website? Of is het ook goed om je verhaal bij wat je verkoopt kort en krachtig neer te zetten?

Short copy en long copy: wanneer gebruik je wat?

In marketingland is een discussie gaande. Al heel lang. De discussie gaat over de vraag: wat is beter? Lang schrijven of kort? In marketingtaal: Wat is beter: long copy of short copy? Hier een overzicht van de voordelen en argumenten voor short copy en long copy.

Argumenten voor korte teksten zijn:

  1. Korte teksten overtuigen met weinig woorden.
  2. Korte teksten lezen soepel (tenzij ze te abstract zijn)
  3. Korte teksten lezen snel.
  4. In deze tijden van overprikkeling willen mensen geen lange teksten lezen.
  5. Korte teksten blijven hangen (als ze goed zijn). Denk bijvoorbeeld aan “Interpolis.Glashelder.”
  6. In korte teksten kom je direct to the point. Elke aanvulling leidt alleen maar af en zorgt ervoor dat je lezer afhaakt.

Argumenten voor lange teksten zijn:

  1. In een lange tekst kun je meer informatie kwijt. Als je bijvoorbeeld een complex product verkoopt, kan het nodig zijn om meer informatie toe te voegen om uit te leggen wat dit product zo waardevol maakt.
  2. In een lange tekst heb je de ruimte om eventuele bezwaren van potentiële kopers weg te nemen.

Dat laatste punt is belangrijk. Zeker bij een product of dienst waarvoor je veel geld vraagt zal je je lezer moeten overtuigen. Je zult zijn of haar bezwaren weg moeten nemen, bv.

  • dit is wel erg veel geld
  • hoe weet ik zeker of het werkt?
  • is het wel al getest door anderen?
  • is dit wel precies wat ik zoek?

En hoe neem je die bezwaren weg? Juist. Door te laten zien dat de waarde van het product of je dienst vele malen groter is dan wat jij ervoor vraagt. Door te laten zien dat anderen er enorm veel beter door zijn geworden. Door te laten zien dat dit product precies is toegesneden op mij, etc.

Mensen lezen wat ze nu interessant vinden

short copy en long copy

Mensen lezen wat ze nu interessant vinden.

Maar, ook als je complexe of dure diensten of producten verkoopt, heb je waarschijnlijk korte én lange teksten nodig. Mensen lezen wat ze nu, op dit moment, interessant vinden. Als ik bijvoorbeeld serieus overweeg om een dure cursus te gaan volgen, wil ik veel informatie. Als ik daarentegen voor het eerst over de cursus hoor wil ik kort en krachtig horen waar de cursus over gaat en wat ik eraan heb.

Als ik een feestje wil geven en een cateraar zoek, wil ik liefst in één oogopslag zien of jouw aanbod me bevalt. Maak me dat zo makkelijk mogelijk. Je hoeft me niet met eindeloze teksten over te halen maar met foto’s die mij doen watertanden. En met een paar citaten van tevreden klanten. Liefst ook met een door jou samengestelde schaal met een variatie van hapjes die ik niet zelf kan bedenken en die me keuzestress bespaart. Trouwens, leuke achtergrondverhalen hoe je erop bent gekomen om juist dit hapje in je assortiment op te nemen vind ik ook erg leuk. Maar lever die liever mee als je de hapjes komt brengen. Gewoon op een leuk briefje. Dan hebben we op het feestje nog iets extra’s om over te praten, namelijk jou en je mooie verhaal!

Conclusie

Kort en krachtig is prachtig, tenzij meer tekst je argument om tot kopen over te gaan versterkt. Als het je lukt om in een langere tekst je lezer te blijven boeien, dan is het goed, anders niet. En, de timing kan erg belangrijk zijn! Blijf bedenken wanneer je me met korte dan wel lange teksten helpt.

Oeps…toch nog best lang geworden, deze tekst…;-)

Enne…Hoe kijk jij aan tegen short copy en long copy? Laat een reactie hieronder achter. Ik kijk ernaar uit!

Wil je trouwens meer leren over copywriting en hoe je pakkende teksten voor je website schrijft geef je dan op voor mijn online cursus webteksten schrijven!

 

 

 

 

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.