Selecteer een pagina

Liefde voor je werk en voor je klant, daar gaat dit artikel over. En hoe je daarmee klanten aantrekt.

Een paar dagen geleden liep ik over de “Flachsmarkt” in mijn geboortestad Krefeld. Toen ik klein was behoorde deze pinkstermarkt bij het kasteel Burg Linn tot mijn favoriete hoogtepunten van het jaar. Kijken naar de spannende ridderspelen en me voor even voelen als een meisje in de middeleeuwen. Droegen ze zulke lange jurken? Maak je zo zeep, ah, en zo dus papier? En goh, wasten ze zo vroeger hun was…? Telkens viel ik van de ene in de andere verwondering. En dit jaar had ik vreselijke zin om er na jaren voor het eerst weer naartoe te gaan. En het wonderbaarlijke gebeurde: dezelfde magie als vroeger had me al snel weer te pakken.

Natuurlijk. De tijd staat niet stil. Omdat ik nu werk als waarde- en zichtbaarheidscoach heb ik er dit jaar met andere ogen rondgelopen dan vroeger. Je moet je voorstellen, er zijn duizenden marktlui die allemaal graag hun ambacht willen demonstreren en hun mooie spullen willen verkopen. En vaak komen er op een dag zo’n 15.000 à 20.000 bezoekers die keuzes moeten maken. Bij welk tentje ga ik naar binnenkijken, waar eventueel iets moois kopen? Het is onmogelijk om álles te bekijken…

Liefde voor je werk

Wat me blijft fascineren is de liefde waarmee mensen op deze markt hun ambacht demonstreren en de mooie dingen die zij maken verkopen. Weven, spinnen, kaas en karnemelk maken, tassen van leer maken, smeden, houten schoenen maken, … op deze markt komen eindeloos veel ambachtslieden bij elkaar. Wat hen verbindt is de liefde voor hun vak.

Wat me is opgevallen is dat iedereen die liefde voor zijn vak uitstraalt een enorm aanzuigende werking heeft op mij als klant. Ik word nieuwsgierig. Ik wil zien wat je precies doet, wat je maakt. Wat ervoor zorgt dat jij er zo’n liefde voor hebt ontwikkeld.

En ik geloof dat wij met z’n allen met dit inzicht ons voordeel kunnen doen. Ga even terug naar waarom je bent begonnen met ondernemen. Waarschijnlijk stond aan de wieg van je bedrijf ook iets als liefde of passie. Hoe kun je ervoor zorgen dat je deze liefde elke dag dat je aan het werk bent weer voelt (en daarmee elke dag opnieuw gaat uitstralen)?

Liefde voor je klant

Deze liefde voor je klant kan je op veel verschillende manieren uiten. Dit weekend ontdekte ik dat mij de volgende drie dingen over de streep trokken:

1 Een open blik die mij welkom heet als ik langs een kraampje schuifel.

Sommige mensen zijn erg verlegen en kijken het liefst onder zich. Ze stralen uit: ‘Laat me met rust. Spreek me alsjeblieft niet aan. Ik voel me zo al erg ongemakkelijk. Vergroot mijn ongemak niet nog meer door me aan te spreken.’ Als klant voel je dit uiteraard ook, al ben je je er lang niet altijd van bewust. Toch loop je liefst met een grote boog om deze zaak heen.

Deze ken ik trouwens erg goed. Man, wat was ik vroeger verlegen. Introvert en verlegen, de ergste combi die er in mijn ogen bestaat. Wat heb ik mezelf vreselijk in de weg gestaan… en ondanks alle reuze stappen die ik hierin inmiddels heb gezet, kan ik hierin nog steeds veel verder groeien, nog veel zichtbaarder worden.

2 Een uitnodigende eerste zin

Vergeet niet dat ook de mensen die langs je kraampje lopen erg verlegen kunnen zijn of in ieder geval niet gauw de ruimte nemen voor zichzelf uit angst jou daarmee te storen. Iedereen loopt met aannames in zijn hoofd rond. En interpreteert wat hij ziet op zijn eigen manier – als jij daarvoor de ruimte geeft. Zo’n aanname kan dus zijn: zij is veel te druk. Ze zal wel geen tijd hebben. Ze kijkt of spreekt me niet aan, dus waarschijnlijk komt het nu niet uit.

Als je daarentegen iedereen die langsloopt aanspreekt dan laat je minder ruimte voor deze gedachten. “Heb je een vraag?”  “Kan ik iets voor je doen?” Op je website kan je dit bijvoorbeeld doen door een zin als “Als je vragen hebt, mail me, ik antwoord je graag.”

3 een uitnodigend winkeltje

liefde voorbeeld winkel die niet uitnodigtSommige kraampjes waar ik dit weekend langsliep trokken erg weinig bekijks. En als je de foto hiernaast bekijkt, snap je meteen waarom. De inrichting straalde 100% uit ‘kom alsjeblieft niet dichterbij!’ Ik geloof dat de mensen hier aan het weven waren, dus het had er niets me te maken dat zij met vuur aan het werk waren en daarom een veiligheidsafstand moesten bewaken. Achteraf had ik moeten vragen waarom zij voor deze opstelling hebben gekozen.

Bekijk daarentegen nog eens de foto bovenaan dit artikel. Er is geen groter contrast mogelijk. Alles in dit kraampje nodigt uit tot voelen, ruiken, iets in mijn handen vastpakken en nader bekijken. Heerlijk. Een kraampje waar je meteen heen wordt getrokken, gewoon omdat je je meteen welkom voelt (je mag immers alles zo maar aanraken!) en omdat het een ervaring belooft die je niet zo snel gaat vergeten.

Het gevoel van de zeepwinkel kan je ook makkelijk op je website nabootsen. Heb je al een idee hoe? Deel het hieronder in het commentaarveld!

 

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.