Selecteer een pagina

Kees Klomp. Begin dit jaar heb ik in “Durf te vragen” met jou gedeeld dat ik hem heel graag wil ontmoeten en spreken. Ik moest hem spreken sinds de uitzending van Tegenlicht in april 2015. (Op mijn LinkedIn heb ik hierover en mijn acties naar aanleiding van die uitzending een artikel geschreven met de titel Diep geraakt door Greyston.) Hij fascineert me omdat hij een goed voorbeeld is voor hoe waardevol het is om consequent je verhaal te blijven vertellen – én dat verhaal te leven. Kees Klomp heeft met twee anderen een handboek geschreven over betekenisvol ondernemen. Sterker nog: Kees Klomp is betekenisvol ondernemen. Lees in dit artikel wat zijn visie is op inkomen en impact en waarom hij geen website nodig heeft…

Betekenisvolle of sociale ondernemers zijn mensen die beginnen bij een probleem. Vervolgens proberen zij een zaak op te zetten die helpt om dat probleem aan te pakken. Kees Klomp heeft inmiddels honderden sociale ondernemers geholpen om een zaak op te bouwen. Soms met maar één gesprek en soms door zich jarenlang te verbinden aan een project (zoals bij vr-iendje). Daarnaast heeft hij zitting in de “Raad van inspiratie” van Manifesto (van betekenisvolle accountants) en van Hulley (die van oude overhemden nieuwe onderbroeken maken).

Boeddhistisch zaken doen

Wat mij in hem aantrekt is dat hij een gedreven man is die zaken doen met zijn boeddhistische levensovertuiging verbindt. Zowel de drive als het boeddhisme verbinden ons. Ook ik volg Thich Nhat Hanh, de boeddhistische zenleraar die Mindfulness naar het Westen heeft gebracht en die zijn leven wijdt aan het verspreiden van het idee van zijn in dit moment. En ook ik voel mij gedreven om iets bij te dragen aan de wereld met alles wat ik doe.

Deze maand is het gelukt! Ik heb met Kees Klomp gesproken, ondanks zijn drukke agenda. We hebben het vooral gehad over hoe hij zelf omgaat met inkomen en impact en hoe hij anderen ermee helpt.

Kees Klomp’s visie op inkomen

Hij vertelt dat inkomen aan het begin van zijn carrière voor hem heel belangrijk was. En dat hij toen vooral in de avonduren boeddhist was. Pas zo’n 11 jaar geleden heeft hij het roer omgegooid. Sindsdien is impact voor hem belangrijker geworden dan inkomen. “Het grootste verschil met vroeger is, dat mijn hechting aan geld veel minder is geworden. En daardoor is er ruimte gekomen om dingen te doen die niet meteen geld opleveren. Ik help nu zo’n 1-2 dagen per week pro deo jonge startende ondernemers met idealen die vaak vastlopen in de harde zakelijke kant van het ondernemen of juist hun binnenwereld niet helemaal op orde hebben. En dat ervaar ik als een enorme verrijking.”

Kees Klomp gezonde relatie met geld ontwikkelenOm dat te kunnen doen, vertelt hij, moet je eerst een gezonde relatie met geld ontwikkelen. Vragen die je je kunt stellen zijn “Hoe belangrijk vind ik geld? Kan ik met minder? Wat heb ik echt nodig?” Natuurlijk is het belangrijk dat je je eerste levensbehoeften kunt betalen. Heb je een hypotheek, kinderen? Daar heb je geld voor nodig. Maar hoeveel ruimte laat je dat om dingen te doen die minder geld opleveren? Om je vooral te richten op je impact?

Als sociaal ondernemer “beklim je de noordkant van de berg”, zegt Kees Klomp. “Die is extra lastig. En vroeg of laat ga je dingen tegenkomen als hebzucht en angst. Hoe ga je daarmee om? Alles wat we waarnemen is gekleurd. Is een projectie van ons. En wij denken dat het de waarheid is.”

Helperssyndroom

Volgens Kees Klomp gaat het mis als je vervalt in het helperssyndroom. Als je teveel van jezelf geeft, val je om. Daarnaast maak je zaken vaak erger. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkelingshulp. Veel van de projecten zijn mislukt en ook veel particuliere initiatieven mislukken nog steeds. Ze helpen niet om het probleem van ongelijke verdeling van rijkdom op te lossen. Vaak helpen ze juist om de afhankelijkheid van geld in stand te houden. Er zijn veel voorbeelden van mensen die andere mensen gebruiken om hun eigen trauma op te poetsen. Om hun eigen verleden goed te maken.

Zonder pijn geen purpose

Kees Klomp bij purpose hoort pijnVeel ondernemers gaat het om plezier en om passie. Bij betekenisvol ondernemen hoort pijn. Purpose zonder pijn is geen echte purpose. Pijn is het bewijs dat je met purpose bezig bent, aldus Kees Klomp. Als jij op het podium gaat staan om te laten zien hoe goed je bent, hoe goed je bezig bent voor anderen, dan ben je bezig met jezelf helen. Dan gaat het er vooral om om je eigen zelf groter te maken. – Intentie, schiet het door me heen. Je intentie blijft belangrijk. Waarom doe je wat je doet?

Mensen worden nooit voor niets geroepen om iets te doen.

Als sociaal ondernemer neem je stelling. Dít is een probleem, zeg je. Bijvoorbeeld daklozen. Of junks. Maar als je in het oordeel schiet, dan kom je er niet. “Je moet eerst een goede relatie hebben met je eigen mislukking.” zegt Kees. Pas dan kan je de ander dienen. Compassie betekent dat je alles wat je bij de ander ziet ook in jezelf leert herkennen.

Geluk creëren voor andere mensen

Ik moet denken aan mezelf. Hoe zit dat precies? Ik wilde iets als Greyston hier in Nederland realiseren omdat ik geraakt was. Diep geraakt. Door het verhaal van Dion. Wilde ik daarmee mijn eigen mislukking helen? Ja, misschien ergens ook. Ik wilde ook werk voor mezelf creëren. En ik wilde ook impact hebben. Net als Greyston. En: ik herkende het op het verkeerde pad raken van Dion. Ik herken ook het je waardeloos voelen. Nergens aan de bak kunnen. Geen perspectief hebben… Was mijn idee om ook hier een soort Greyston te creëren dan vooral egoïstisch?

Kees Klomp brownies van Greyston

Greyston: “We don’t hire people to bake brownies. We bake brownies to hire people!”

Bij Greyston gaat het niet om zelfrealisatie. Het gaat om geluk creëren voor andere mensen, zegt Kees. “Toevallig ken ik de oprichter Bernie Glassman goed. Het gaat om écht dienen en om vervulling vinden omdat die ander groeit. Het gaat om blij zijn voor de ander, niet voor jezelf.” Dat herken ik ook. Gelukkig… toch niet alleen maar egoïstisch. Blij zijn voor een ander geeft veel voldoening. Daar kan je zelf ook blij van worden. Ik hoef niet zo nodig in de spotlights om mezelf groter te maken. Wat ik wil, is iets betekenen voor anderen. En daarvoor ben ik zelfs bereid om in de spotlights te gaan staan.

Kees Klomp zegt: “Geluk is een middel, geen doel op zich. Een middel om anderen of het milieu of de wereld beter te maken. Het gaat er bijvoorbeeld om om anderen een beter zelfbeeld te geven. De pijn blijft altijd een onderdeel van je.”

Tip voor ondernemers

Wat is zijn tip voor andere ondernemers? Dat je jezelf eerlijk afvraagt: waarom wil ik dit? Gaat het vooral om ik, ik, ik? Of gaat het om die ander? Je hebt een gezonde relatie met je ´ik´ nodig! Vraag jezelf af “waarom word ik zo ontzettend geraakt door…?” Daarmee begint het. Als het om jezelf gaat dan valt op den duur de zin weg om het voor te ander te blijven doen. En dan ga je als betekenisvolle ondernemer mislukken.

Geen website

Opvallend is dat Kees Klomp geen website heeft. “Niet nodig”, zegt hij. Wanneer kan je dat zeggen? Wat ik zie is dat hij ook zonder website ontzettend zichtbaar is. Hij heeft boeken geschreven, een TED talk gegeven, post continu op LinkedIn interessante updates, treedt op in talk shows, wordt gevraagd voor lezingen en ga zo maar door. En dat is waar het om draait: waarde leveren en zichtbaar zijn zodat mensen jou kennen. En of je dat met je website voor elkaar krijgt of via andere kanalen, dat maakt niet uit. Kies wat voor jou werkt. Heb je al een idee?

En jij? Ik ben benieuwd wat dit gesprek bij jou losmaakt. Reageer onder dit artikel. Ik kijk ernaar uit om van je te horen.

 

 

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.