Selecteer een pagina

Jennie de Vreede helpt bedrijven om hun sociale missie te ontdekken: wat past bij onze core business, welke problemen liggen er en waar hebben we affiniteit mee? Als bedrijfskundige wil Jennie een koppeling tot stand brengen tussen het bedrijfsleven en sociaal maatschappelijke problemen. Zij ziet namelijk dat er steeds meer sociaal-maatschappelijke initiatieven zijn maar dat die soms… – het kost Jennie zichtbaar moeite om het zo hard te zeggen – “amateuristisch” zijn opgezet. Er mist in haar optiek vaak een zakelijke basis. Met als gevolg dat veel van die initiatieven mislukken als het economisch slecht gaat of als de oprichter vertrekt.

Jennie de Vreede van de Fairbriek

De oprichter van de Fairbriek straalt rust en nuchterheid uit. Jennie denkt goed na over wat ze zegt. In ons gesprek vertelt ze mij dat het voor haar best een zoektocht is geweest toen zij 3 jaar geleden begon. Lees hier haar verhaal.

start“Wat vond ik niet moeilijk toen ik begon?! Mijn grootste uitdaging is en blijft de acquisitie. Koud ergens binnenkomen, op gesprek gaan, mijn idee verkopen, dat vind ik lastig. Ik heb zo’n 1,5-2 jaar gezocht naar een goed concept. Ik kon het eerst niet helder verwoorden. Maar ik had wel het geluk dat ik meteen werk had dus ik kon mezelf de tijd gunnen. Wat me geholpen heeft is dat ik me heb aangesloten bij StartUp Nijmegen en een coach heb genomen. Het werkt voor mij erg goed om met andere starters en mijn coach over mijn bedrijf te kunnen praten en brainstormen. Ik probeer er ook steeds actiever op te sturen. Ik zet heel actief in op acquisitie. In het begin was ik erg afwachtend maar ik heb gemerkt dat ik de touwtjes in handen moet nemen.

Wat mij drijft? Ik ben sociaal bewogen. Ik wil mensen en bedrijven verder helpen. Alles wat ik doe moet iets voor het bedrijf opleveren én voor de mensen. Zij kunnen via de Fairbriek werkervaring opdoen en bouwen aan hun zelfvertrouwen.

Arriva

Mijn meest aansprekende case tot nu toe is Arriva in de Achterhoek. Zij kunnen door de vergrijzing heel moeilijk aan nieuw personeel komen. Daarnaast wilden ze meer op de stations aanwezig zijn. Hun vraag was hoe ze die twee dingen in een sociaal project konden gieten.

Wat we erop hebben gevonden is dit: er is een serviceteam opgezet. Langs de lijn Arnhem-Winterswijk helpen mensen uit dit team met de schoonmaak van bussen en treinen, ze helpen reizigers, zetten fietsen recht, etc. Het is een mobiel team dat bestaat uit werklozen, mensen die re-integreren, statushouders en dergelijke. Vaak zijn de mensen nog jong, tussen de 16 en 30 jaar. Ze zijn uitgevallen in het regulier onderwijs. Als zij willen, volgen zij naast het werk een opleiding bij het Graafschap college. Ze blijven zo’n 6 tot 12 maanden bij Arriva, worden daarna niet aangenomen. Desondanks zien we dat de mensen opbloeien. Ze dragen een uniform. Ze ontwikkelen een nieuw zelfvertrouwen.

Ben ik wel een ondernemer?

believe in yourselfToen ik begon met de Fairbriek twijfelde ik of ik wel een ondernemer was. Mijn beeld was: Ondernemers zijn snel, succesvol, man, hebben een vlotte babbel, nemen veel risico, werken 80 uur per week. Maar ik doe het op mijn eigen manier. Ik ben steeds meer bij mijn kern terecht gekomen. Ik heb echt iets te brengen. Ik geloof erin. En daar hoort bij dat ik mezelf serieus neem.

Ik wil blijven groeien en hoop dat ik straks niet meer alles alleen hoef te doen. Mijn doel is om een begrip te worden: als je iets met sociaal ondernemen wilt, dan bel je de Fairbriek.”

Wil je meer weten over het werk van Jennie de Vreede? Surf dan naar de fairbriek.

Wil je zelf met mij als coach een keer vrijblijvend over jouw business sparren of zelf een keer in de spotlights? Neem dan vandaag nog contact met me op.

 

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.