Selecteer een pagina

Effectieve webteksten beginnen bij jou

Effectieve webteksten schrijven, dat willen we allemaal. Maar wanneer zijn je teksten effectief? Dat hangt af van je doel. Wil je je bezoekers puur informeren en inspireren? Of wil jij ook producten of diensten verkopen? Met welk doel in je achterhoofd je je website ook hebt geschreven of gaat schrijven, ik bepleit in dit artikel dat effectieve webteksten altijd beginnen bij jou, of beter gezegd bij goed contact met jezelf.

Hoe bedoel je, effectieve webteksten beginnen bij jou?

De basis voor effectieve webteksten is goed contact met jezelf. Je moet weten wie je bent, wat je doet, voor wie je dat doet en waarom. Waarom ben je gaan ondernemeffectieve webtekstenen? Wat wil je bereiken? Wat zorgt ervoor dat je elke ochtend weer opstaat en aan het werk gaat? Het is belangrijk dat je deze vragen kunt beantwoorden. Het gaat je lezers namelijk niet alleen om je producten en diensten maar ook om wie jij bent. Zij willen je leren kennen. Zij willen weten wat jij belangrijk vindt. Zij willen weten of jullie op elkaar lijken. Want dan, en alleen dan, zijn zij bereid om een relatie met je aan te gaan. Of koop jij het liefst bij winkels waar jij niets mee hebt?

Onbewust weet je wat je belangrijk vindt en wat goed voor je is. Daar ben ik van overtuigd. Onbewust weet ieder mens dat. Maar soms is het lastig om bij je onbewuste weten te komen en daar woorden aan te geven. Alleen, wil je effectieve webteksten schrijven, moet je je uitgangspunten kunnen benoemen. Als je dat niet kunt, blijft je doel vaag en blijven jezelf en je lezers daarna zoeken. Daarnaast is het moeilijk om de bezoekers van je website ervan te overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn als jij niet duidelijk kunt maken wie jij bent, wat je doet, voor wie en waarom. Hoe onduidelijker je daarover bent des te meer ruimte je laat aan de lezer. Hij of zij zal zelf invullen wat jij niet benoemt. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar is dat wat je wilt?

Welk verhaal wil jij vertellen op je website?

Voordat je begint met schrijven voor je website is het goed om helder te hebben welk verhaal je wilt vertellen. Hè? denk je nu misschien. Heb ik niet in je artikel Tips voor het schrijven van webteksten gelezen dat alles over je klant moet gaan? Jazeker! Hij of zij moet aan alles wat jij schrijft iets hebben. Dus ook aan je persoonlijke achtergrondverhaal. Als financieel ceffectieve tekstenoach moet je daarom vooral je verhaal dat je zelf vroeger hebt geworsteld met je financiën vertellen. Dat je de opvoeding van je kinderen moeilijk vond is minder relevant. Elk verhaal dat je vertelt op je website is niet alleen jouw verhaal maar gaat ook een beetje over je klant. Ook je eigen verhaal, je missie en je visie op je vakgebied (of op het leven).

Vroeger dacht ik dat mijn eigen verhaal niet interessant genoeg was. Inmiddels weet ik dat elk verhaal het verdient verteld en gelezen of gehoord te worden. Jouw levensverhaal kan van onschatbare waarde voor iemand anders zijn. Dus vertel je eigen verhaal en maak het relevant voor de mensen die jij met je bedrijf wilt helpen. De wereld wacht op jou!

Hulp bij je verhaal?

Vind je het nog lastig om bij jouw eigen verhaal te komen? Weet dan dat je niet de enige bent. Wij leven in een tijd dat denken zeer gewaardeerd wordt. Velen van ons zijn de hele dag vooral in hun hoofd aan het werk. Het effect kan zijn dat je alles vanuit je hoofd beredeneert. Je maakt keuzes vanuit je hoofd, je bedenkt waarom deze keuzes goed zijn. Maar gelukkig zijn wij veel meer dan ons hoofd. De kunst is alleen om ook bij de kennis in de rest van je lichaam te komen. Wil je daarbij ondersteuning kijk dan naar mijn businesscoaching programma.