Selecteer een pagina

Jaaaa… clichés vermijden… Ik trap er zelf ook nog regelmatig in. Dan denk ik dat ik iets mooi verwoord heb maar bij nader inzien heb ik het toch mis… en is het een afgezaagde uitdrukking. Een cliché dus. Daar word je als lezer meestal niet zo blij van. Ik merk het zelf vooral als voetballers en trainers na een wedstrijd geïnterviewd worden. Man, wat kunnen die blijven hangen in clichés! “We zaten niet helemaal in de wedstrijd”, “het leek wel alsof we niet helemaal wakker waren”, “we zijn gewoon vergeten om te voetballen” en ga zo maar door… Ik word er haast opstandig van, wil ze aan hun hemdsmouwen vastpakken en stevig door elkaar schudden… “Wat wil je nou eigenlijk écht zeggen?! Ik heb zooo geen zin in dit nietszeggende gebral!” Het blijft een bijzonder ritueel tussen interviewers en voetballers… Maar goed, dat wil je je eigen lezers dus besparen! Daarom dus dit artikel over hoe je clichés kunt vermijden. (Had ik trouwens ook beloofd in mijn artikel Hoe kom je bij de kern?)

Clichés vermijden – hoe doe je dat?

clichés vermijden bonte hond

Bekend als een bonte hond…

Ik denk dat er niemand is die nooit in clichés vervalt, laat ik dat voorop stellen. Ik geloof dat zelfs hele goede schrijvers er niet omheen kunnen. Weet je, het zijn niet voor niets clichés. Ooit zijn zij hun loopbaan begonnen als een mooie metafoor. Ze waren zo mooi dat steeds meer mensen ze in hun taal gingen integreren. “Het kwam met bakken uit de hemel!” – “Ik voelde een brok in mijn keel” – “Hij was bekend als een bonte hond” … Als Duitse was ik juist heel trots toen ik deze uitdrukkingen ook steeds meer onder de knie begon te krijgen… en soms grijp ik er nog heerlijk naast hoor, omdat ik niet meer weet of het een uitdrukking uit het Duits is of uit het Nederlands (wat vind je van deze: “Ik voelde me als een begoten poedel”?).

Een mooi metafoor kan dus helaas veranderen in een versleten uitdrukking als we hem te vaak horen of lezen. En dat kan ervoor zorgen dat ik afgeleid raak of wegklik. Jij ook? Tsja, we houden gewoon van afwisseling. En gelukkig is onze taal oneindig in haar mogelijkheden en mogen we ons steeds opnieuw uitdagen om origineel te blijven.

Maar hoe dan?

Ik geloof dat de meest effectieve manier van clichés vermijden is om een situatie met al je zintuigen daadwerkelijk te beleven. Dat mag in het echt zijn maar natuurlijk ook in je gedachten als je een rijk voorstellingsvermogen hebt. Hoe beeldender en gedetailleerder je beschrijft wat je beleeft des te mooier het is voor mij als lezer. Wat voel je, wat zie je, wat hoor je, wat ruik je…. wat precies? En misschien komen dan in het begin ook nog clichés in je op. Geeft helemaal niets. Dan kun je altijd nog weer verder voelen: wat was er nog meer? En weet je, er is altijd meer!

Voorbeeld?

Ik ga nog even terug naar “het kwam met bakken uit de hemel”. Hoe kun je zulke clichés vermijden? Haal je even een situatie voor je oog dat je verrast werd door een stevige bui. Helemaal doorweekt (ha, daar is er weer één!), je haren klef tegen je hoofd aangedrukt, je voelt de druppels die langs je kin in de opening van je jas rollen en koud op de huid voelen, je broek wordt steeds natter, kouder en zwaarder. Bij elke trap vooruit voel je dat je regenjack ervoor zorgt dat je bovenlijf op je decolleté na droog blijft maar al het water rechtstreeks naar beneden rolt en door je broek heen langs je benen naar je schoenen loopt…

Je snapt het idee… ook al is deze beschrijving misschien veel te lang en ben je op zoek naar een korte en krachtige samenvatting van al dat (bijvoorbeeld: ik voelde hoe het water koud langs mijn benen naar mijn schoenen liep).

Wie weet helpt deze tussenstap jou ook? Laat je het me hieronder weten?

Tot slot

Ik blijf trouwens hopen dat ook voetballers iets meer gaan experimenteren. Hoe verfrissend zou het zijn als ze zouden zeggen “weet je, ik zat de hele wedstrijd te denken aan mijn kindje en hoe enthousiast hij vanochtend met mij aan het tikkertje spelen was…”. Ik laat me graag verrassen… en tot die tijd skip ik al die interviews maar.

 

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.