Selecteer een pagina

Je wilt een boek gaan schrijven of bent ermee bezig. Al snel komt de vraag langs: hoe moet ik dat boek uitgeven? Hoe zorg ik ervoor dat dat boek straks ook daadwerkelijk te koop is? In dit artikel deel ik met je waar je zeker over na moet denken.

boek uitgeven

Een boek uitgeven – hoe doe je dat?

Er zijn 4 mogelijkheden om je boek uit te geven:

  • via een uitgever
  • zelf uitgeven
  • Printing on demand (Pod)
  • digitaal uitgeven

 

Hieronder vind je de plus- en minpunten op een rijtje.

Een boek uitgeven via een uitgever

Dat is waarschijnlijk waar je het eerste aan denkt. Vroeger was dit de enige manier om je boek uit te geven. Je boek laten uitgeven door een professionele uitgeverij betekent:

  1. Je maakt geen kosten. Heel fijn. Zeker het overwegen waard als je geen duizenden euro’s hebt te besteden.
  2. Je verdient ca. 10% per verkocht boek. Let op: Je wordt er nooit rijk van, maar dat wordt je sowieso niet van een boek. Wél zorgt een boek uitgeven ervoor dat je een expert status opbouwt. En daarmee verdien je dan uiteindelijk toch weer geld.
  3. Je uitgever heeft het laatste woord over de omslag, de titel, etc.
  4. De rechten voor het boek liggen bij de uitgever.
  5. Als je slim bent help je de uitgever met de marketing. Want vaak gaan uitgeverijen niet verder dan een persbericht uitsturen.

Pluspunten zijn: de lage kosten en de hoge geloofwaardigheid: je boek is immers goedgekeurd door een officiële uitgever.

Minpunt: Je uitgever kan veel dingen beslissen en dat betekent minder vrijheid voor jou.

Zelf je boek uitgeven

Dat kan dus ook. Bij deze variant doe je óf alles zelf of je besteedt een deel uit (bv. de redactie, layout, design omslag en illustraties). Voor de druk moet je rekening houden met een prijs van ca. € 4000,- (1000 stuks). Daar staan je directe inkomsten van de verkoop van je boek tegenover: ca. € 20,- per verkocht boek. Veel boeken zul je ook gratis willen weggeven, dus reken je niet meteen rijk…

boek uitgeven

Pluspunt is de vrijheid die je in alles hebt.

Minpunt: de hoge kosten die je zelf moet voorschieten.

Printing on demand

De kosten zijn per gedrukt boek. Het voordeel is dat je geen voorraad boeken hoeft te drukken en dat je dus alleen laat drukken wat je daadwerkelijk gaat verkopen (of weggeven als relatiegeschenk). De prijs hangt van veel factoren af, onder meer de hoeveelheid pagina’s, hoeveelheid pagina’s in kleur en de papiersoort. Hoeveel je betaalt hangt er uiteindelijk van af hoe je het boek verkoopt: via je eigen website (ca. € 6 per boek), de boekhandel (ca. € 14 per boek) of bol.com (ca. € 17 per boek).

De pluspunten van Printing on demand: Lagere kosten dan bij zelf uitgeven en hogere vrijheid dan bij laten uitgeven.

Digitaal uitgeven

Digitaal uitgeven is de goedkoopste manier. Maar, het is geen aanrader voor je eerste boek. Een e-book geeft namelijk aanzienlijk minder status dan een geprint boek. Iedereen kan digitaal publiceren. Er is dus geen waarborg dat de inhoud goed is.

Daarnaast kan je een e-book niet meegeven als cadeau wat het ook minder geschikt maakt. Dat wil niet zeggen dat je je tweede, derde, vierde enz. boek niet gewoon als e-book mag uitgeven. Het pluspunt is namelijk dat je niet gebonden bent aan een vaste verkoopprijs. Er zijn e-books die bv. voor € 49,- of € 99,- worden verkocht. Hoe beter jij de waarde van je e-book weet te verwoorden, des te meer je klanten er voor bereid zijn te betalen.

Denk je erover om binnenkort of over een tijdje een boek uit te geven. Welke manier van uitgeven ga jij kiezen? Deel het hieronder in het commentaarveld!

Zin in schrijven? Het kan!
Schrijf je nu in en ontvang direct mijn e-book.

e-book cover zo krijg je zin in schrijven

Mijn e-book "Zo krijg je zin in schrijven - meer energie, meer lezers, meer klanten!" heb ik speciaal voor jou geschreven.

 

Daarnaast stuur ik je iedere week inspiratie voor het schrijven van webteksten en blogs zodat jij (nog meer) succes met je bedrijf hebt.

 

PS: Je gegevens zijn veilig bij mij.